Beautiful in Beaufort-Wes

Één van de mooiste documentaires die ik in tijden heb gezien. Beautiful in Beafort-Wes, een documentaire van Walter Stokman gaat over de dichter en muzikant Gert Vlok Nel. Hij heeft een bescheiden productie. Hij is nu 43, heeft twee poëziebundels uitgegeven en een cd uitgebracht. Toen zijn eerste bundel Om te lewe is onnatuurlik uitkwam, wisten de recensenten meteen dat ze een ruwe diamant in handen hadden. Hy draai jou hart op ‘n sakdoek droog, schreef Petra Müller in Die Burger Journaal bewonderend over zijn liefdesgedichten. Toch had ze één punt van kritiek: ‘Die bundel is te dun! Daar moet meer wees van hier die digter.’
Grt Vlok Nel woont in Beaufort-Wes, een troosteloos dorpje in de Groot Karoo, het platteland tussen Kaapstad en Johannesburg. Daar leeft hij samen met zijn vader Albert Nel. Beaufort-Wes heeft door Gert Vlok Nels gedichten en songs een bijna mythische status gekregen: recensenten hebben het over het ‘echte’ Zuid-Afrika, ver van het hygiënische, poenige, verwesterde Kaapstad. Wat hij natuurlijk zelf meteen relativeert: Dit Beaufort-Wes bestaan nie regtig nie; ek het dit bymekaar gelieg. In de film ontmoeten we Gert, zijn Beaufort-Wes en haar bewoners. Zijn gedichten en zijn liedjes liggen als een soundtrack over het dorp.
De documentaire heeft een Gouden Kalf nominatie voor beste documentaire én beste camerawerk van het jaar!
De documentaire is ook te koop inclusief de muziek cd bij Bol.com voor maar 19,95. Op Youtube staan wel een aantal nummers van deze cd en is echt een aanrader voor de liefhebbers.

[divider/]