Rating: 2.3/5 (3 votes cast)
  • Release Date:

Zembla: Slank in één dag

Maagverkleinende operaties komen in Nederland steeds vaker voor, duizenden patiënten met obesitas worden jaarlijks met een ingreep geholpen in de ‘strijd’  tegen hun extreme overgewicht. Velen van hen zijn erg blij met de mogelijkheid om blijvend veel kilo’s te verliezen. Echter zijn er ook tegenstanders die vinden dat de patiënten er zelf te weinig moeite voor hoeven doen en dat er te snel naar een maagverkleinende operatie als oplossing wordt gekeken. Daarbij worden de risico’s van een dergelijke operatie te weinig benadrukt en de voordelen teveel voorop gesteld. Zembla neemt in deze documentaire eetverslavingen en overgewicht onder de loep, waarbij kritische vragen gesteld worden over waar de verantwoordelijkheid ligt voor obesitas. Is het een maatschappelijk probleem door het promoten van fastfood, snacks en snoep of is het een kwestie van te weinig professionele begeleiding in de strijd tegen kilo’s? Bekijk de documentaire en oordeel zelf.

Eetverslaving

In Slank in één dag wordt onder meer Nairee gevolgd zij geeft aan dat haar overgewicht het gevolg is van een eetverslaving waar ze maar moeilijk weerstand tegen kan bieden. Overal om zich heen wordt ze geconfronteerd met ongezonde verleidingen en dat maakt het voor haar des te moeilijker om een gezond voedingspatroon aan te houden. Echter wilt ze niet daar haar jonge dochtertje in haar voetsporen treed en heeft ze besloten dat ze maagverkleinende operatie zal ondergaan. De zeventien jarige Sharon kampt haar hele leven al met extreem overgewicht net als haar moeder die ze niet als goed voorbeeld beschouwt. Overgewicht heeft ervoor gezorgd dat ze als kind erg gepest werdt en ook haar moeder Sandra is het nog altijd niet gelukt om gezonder te eten en af te vallen. Wat is de oplossing voor moeder en dochter?

Een snelle oplossing?

Als je genoeg overgewicht hebt kom je in aanmerking voor een maagverkleining en wordt deze vergoed door de zorgverzekering. De kosten van een maagverkleinende operatie liggen gemiddeld tussen de 8.000 en 10.000 euro, en veel risico’s die de operatie met zich mee kan brengen worden voor lief genomen of te weinig naar gekeken. Veel patiënten lijken niet te beseffen dat het geen snelle fix is waarna je weer je weer alles kunt eten wat je wilt en staren zich blind op de voordelen. Het risico op een overlijden of andere complicaties lijken nauwelijks af te schrikken en de patiënten te doen kiezen voor een zelfstandige weg zonder operatie. Na de ingreep moet je alsnog op dieet en dit ‘ levenslang’  blijven. Tegenstanders pleitten voor meer langdurige professionele begeleiding waardoor de patiënten met obesitas op eigen krachten leren af te vallen en geen risico’s op de koop toe hoeven te nemen. Opereren of begeleiden wat werkt het beste?

Geplaatst door Jacques on 15 juni 2017