Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Vrienden voor het leven

Facebook kan het surfgedrag volgen van mensen die geen gebruiker zijn van de website. Het Amerikaanse bedrijf geeft toe cookies te hebben geplaatst op de computers van mensen die websites bezochten met Facebook Connect. Het ongevraagd plaatsen van cookies is in Europa verboden. Facebook zegt dat er sprake is van ‘een fout in de software’. Dit staat in een e-mail van Facebook die in het bezit is van KRO Reporter.

De e-mail is deel van een onderzoek dat de privacy autoriteiten van Hamburg doen naar Facebook. Aanleiding is een studie van Arnold Roosendaal, promovendus aan de Universiteit Tilburg. Hij stelt dat Facebook kan zien welke leden een website bezoeken waar het bekende ‘vind ik leuk’ – plaatje op staat. Zonder dat ze het aanklikken. Facebook kan, zegt Roosendaal, op dezelfde manier niet-leden volgen nadat ze een website bezoeken die gebruik maakt van Facebook Connect. Eind 2010 deden een miljoen websites dat.

Get Adobe Flash Player
Als het niet mogelijk is Flash te installeren kunt u de video bekijken via deze link.

Silverlight versie

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Geplaatst door Jacques on 25 april 2011
  • henk de vries

lol @ de ‘dit vind ik leuk’ knop hier… haha dus gezichtboek heeft nu ook een koekje op mijn pc gepleurt? XD

• Eeuwe

Klopt 😀 En nu kom je nooit meer van ze af 😛

• Jeroen

Nogal linkse docu. Staring zich helemaal blind op privacy rechten in plaats van ook de goede punten van Facebook te tonen. Interesseert mij geen zier dat Facebook informatie van mij verzamelt als ze dat gebruiken willen voor meer gerichte promotie, ideaal zelfs. Ik vind de vergelijking tussen een digitale cookie en een camera in je huis volslagen idiote vergelijking.

• Aron

Dan snap je er werkelijk geen zak van als je het een idiote vergelijking vindt. Het gaat hier om privacy schending, en in theorie is de vergelijking ook geheel juist. Data surveillance is eigenlijk een soort Big Brother maar dan met cookies op computers i.p.v. cameras in huis.