The Greatest Movie Ever Sold

Morgan Spurlock is, net als Michael Moore, een documentaire maker die een eigen stijl heeft.
Alhoewel hij zich niet zo bezig houdt met politiek houdt hij er net als Moore van om de camera op zichzelf te richten. Z’n documentaires bevatten altijd veel humor, alhoewel niet iedereen deze humor kan waarderen. Supersize Me en zijn segment in Freakonomics waren leuk. Hij is nu terug met The Greatest Movie Ever Sold, waar hij een blik werpt in de wereld van reclame, branding en product placement in films. Jimmy Kimmel noemde het de Inception onder de documentaires, maar is dat het geval?

Voor de mensen die werkzaam zijn in de marketing een must watch!

Het is een onderwerp wat op verschillende manieren kan worden aangepakt, maar Spurlock doet dit op een zeer originele manier. In plaats van mensen uit de industrie te interviewen om er achter te komen wat er moet gebeuren om bedrijven geïnteresseerd te krijgen om geld in een film te steken, besluit hij om adverteerders voor z’n documentaire te vinden die de hele documentaire op die manier financieren. Het betekent een hoop telefoontjes om te kijken of er bedrijven geïnteresseerd zijn in een bijdrage aan zijn film. Wanneer ze interesse tonen gaat hij vervolgens naar ze toe om zijn ideeën te presenteren om te proberen ze te overtuigen. Het is een interessant proces om te zien en het feit dat hij toestemming kreeg om tijdens deze vergaderingen te filmen voegt diepte aan het onderwerp toe.
Het lukt hem om verschillende merken mee te laten doen en omdat ze geld uitgeven moet hij hun producten dan ook gebruiken in zijn film. Dit doet hij op een zeer komische en slimme manier. Wanneer hij het bijvoorbeeld met iemand over product placement heeft drinkt hij POM Wonderful (de grootste adverteerder voor de film) of doet hij het interview in een tankstation of vliegveld die hem ook sponseren. De film heeft ook een aantal reclamespots over een bepaald product met Spurlock in de hoofdrol.
Selling out of buying in?

The Greatest Movie Ever Sold biedt een interessante blik in de reclame wereld en bevat veel leuke momenten. Het laat zien wat er moet gebeuren om bedrijven geïnteresseerd te krijgen om hun geld te overhandigen en welk effect reclame heeft. Helaas biedt de film op dit laatste punt niet genoeg diepgang. Spurlock reist naar Sao Paulo, waar het verboden is om op straat relame te maken. Het is boeiend om een stad zonder billboards te zien, maar het is helaas maar een kort onderdeel. In een aantal documentaires over graffiti brengen die artiesten altijd het punt naar voren dat we ook overspoeld worden door reclame en waarom dat wel mag en graffiti niet. Had graag meer interviews gezien over het effect dit het heeft gehad op de stad en de kunst.
Is deze documentaire de Inception onder de documentaires? Ja en nee. Ja, omdat de film gaat over het verkrijgen van adverteerders voor zijn film terwijl hij daar een film over maakt en tegelijkertijd overal producten van die adverteerders laat zien. Nee, omdat ik aan het eind van de film niet het gevoel had dat hij diep genoeg het onderwerp ingedoken was. Ik zat er met het gevoel “Wanneer gaat het beginnen?”, wat een raar gevoel was terwijl ik net anderhalf uur had zitten kijken. Het voelde als een making of, terwijl dit het niet is. Toch is de film de moeite waard omdat het de reclame industrie op een manier laat zien die je waarschijnlijk nergens anders zal kunnen zien.

Score: 7

Deze recensie is afkomstig van Filmkijker en oorspronkelijk geplaatst op 22 augustus 2011.
Voor meer recensies van Filmkijker kunt u hier terecht.