Paradiso de film

Van U2 tot Solomon Burke, van Kurt Cobain tot Public Enemy: de Amsterdamse poptempel Paradiso heeft ze allemaal op het podium gehad. De documentaire ‘Paradiso’ laat zien hoe deze plek in 40 jaar tijd kon uitgroeien van hippie-hol tot een van de belangrijkste podia van het land.
Duidelijk is dat de regisseur, Jeroen Berkvens een muziekliefhebber is, eerder regisseerde hij al de documentaires Jimmy Rosenberg – De Vader, de Zoon & het Talent, A Kin Too Few – The Days of Nick Drake en was hij producent van de documentaire André Hazes – Zij gelooft in mij. In ‘Paradiso’ onderzoekt hij waar nou de kracht van deze poptempel in gelegen is. Tal van muzikanten, onder wie Paul Weller, Tim Knol, Henry Rollins en Martha Wainwright vertellen over de intimiteit met het publiek, de specifieke akoestiek en het bijzondere licht van Paradiso.
In de documentaire is ook veel aandacht voor de (soms) legendarische concerten die in Paradiso werden gegeven: het heftige optreden van The Stranglers in 1977 met Hells Angels op het podium, Kurt Cobain die in 1991 met Nirvana de zaal platspeelde, de getergde Ian Curtis en zijn Joy Division, en Patrick Watson die middenin de zaal, op armlengte afstand van zijn publiek, een ballad zingt.
‘Paradiso’ belicht alle aspecten van de Amsterdamse poptempel als een duizelingwekkende achtbaansrit, in speelse splitscreen beelden. Toch staat vooral de beleving van de muzikant centraal, waardoor de film óók gaat over hoe het is om op te treden voor publiek. De trap van kleedkamer naar podium in Paradiso is niet hoog, maar met elke tree stijgen de emoties, balancerend tussen angst en euforie. Daarna volgt de ontlading: het concert. Binnenkort is de documentaire ook op dvd te verkrijgen.

Deze documentaire is beschikbaar tot za 3 nov 2012, 23:55, maar binnenkort is de documentaire ook op dvd te verkrijgen

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.