Onze waardering
Uw waardering
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.5/5 (2 votes cast)


Medialogica: Mars One: Lancering van een droom

Twee Nederlanders willen een kolonie stichten op Mars, gefinancierd door reality-televisie. In 2012 lanceert Mars One het plan. Het persbericht bereikt de hele wereld: van CNN tot Al Jazeera, van de NOS tot de New York Times. Tweehonderdduizend mensen solliciteren om mee te mogen op de enkele reis, terwijl er voor maar vier astronauten plaats is. Mars One: hoe een Nederlands bedrijf een nachtmerrie als droom wist te verkopen.

Volgens planning zullen in 2026 vier mensen naar Mars gestuurd worden om de eerste bewoners van de planeet te worden. Het project biedt de kolonisten niet de mogelijkheid terug te keren naar de Aarde. De selectieprocedure en training van de kolonisten en de reis naar Mars en de vestiging op de planeet zullen wereldwijd uitgezonden worden als een reality-televisieprogramma.

De kosten van de eerste reis naar Mars worden door Mars One geschat op 6 miljard Amerikaanse dollar, exclusief de kosten om vier kolonisten op Mars tot hun dood te onderhouden. Dat zou relatief goedkoop zijn — ter vergelijking, een missie waarbij astronauten tijdelijk op Mars verblijven en dan weer terugkeren naar de Aarde wordt door NASA geschat op 100 miljard dollar.

In Argos-TV Medialogica wordt aan de hand van concrete voorvallen het verschil tussen de werkelijkheid en het beeld dat media daarvan schetsten onderzocht. Een verschil met vaak verstrekkende gevolgen, voor individuen maar ook voor de samenleving als geheel. Deze aflevering/documentaire werd oorspronkelijk uitgezonden op 01-01-2013. Meer Documentaires van Argos-TV Medialogica kunt u hier op documentairenet vinden.

[tab:Docu] [tab:Trailer]
GEEN TRAILER BESCHIKBAAR
[tab:END]

Meld een probleem met deze documentaire

Geplaatst door Jacques on 27 februari 2016