Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
  • Release Date:

The Secret Life of a Manic Depressive- Stephen Fry

Stephen Fry ontdekte pas op zijn zevenendertigste dat hij manisch-depressief is en maakt voor zijn film ‘The Secret Life of a Manic Depressive’ een emotionele ontdekkingsreis. Hij gaat in gesprek met beroemdheden maar ook met minder bekenden mensen om te zien hij zij met hun diagnose omgaan.

Hij won met deze documentaire een Emmy-Award en is bijzonder openhartig over het verloop van zijn ziekte. Op zijn zeventiende kreeg hij zijn eerste manische periode, maar pas op zijn zevenendertigste komt hij erachter wat er met hem aan de hand is. Als hij kampt met een zware depressie en bij de juiste arts terecht komt wordt de diagnose manisch-depressiviteit gesteld. Stephen heeft nu eindelijk een verklaring voor zijn extreme buien.

Beroemdheden die manisch-deppresief zijn

Ongeveer twee procent van de bevolking wordt beïnvloed door deze verwoestende aandoening. Stephen Fry wilde voor zijn film meer te weten komen over de hoogte en laagtepunten van bi-polair zijn. Hij deelt voorbeelden uit zijn eigen leven en vertelt openlijk hoe hij de ziekte ervaart. Om te ontdekken hoe anderen met hun manisch depressiviteit omgaan gaat hij in gesprek met onder meer acteur Richard Dreyfuss en wijlen actrice Carrie Fisher.

Hij gaat langs bij de beroemdheden thuis en vergelijkt de overeenkomsten in hun bi-polaire buien. Volgens Carrie Fisher leefde ze tijdens een manische periode in de hoogste versnelling, er kon geen drug tegenop. Maar er was volgens haar ook geen mens die haar kon bijbenen in zo een periode.

Hoe leven anderen met de aandoening?

Stephen Fry is ook benieuwd hoe ‘gewone’ mensen met de ziekte leven. Hoe krijgen zij grip op hun manisch depressieve periodes en beïnvloed dit hun werk of thuissituaties erg? Het ontmoeten van medepatienten is confronterend en de gesprekken met deskundigen zijn emotioneel. Stephen krijgt de vooruitzichten te horen en het mogelijke verloop van de ziekte. De film is een emotionele reis geworden die fascineert, beweegt en tegelijkertijd ook erg vermakelijk is.

Deel deze docu

Geplaatst door Documentairenet on 13 juli 2017