Leo Blokhuis – Het geheim van Disco

Leo ‘de wandelende muziekencyclopedie’ Blokhuis is al lang niet meer alleen de muziek expert sidekick van Matthijs van Nieuwkerk en nu kunnen we ook genieten van zijn documentaires. In het jaar dat Daft Punk met ‘Get Lucky’ de hitlijsten aanvoert dringt zich de vraag op: is disco weer helemaal terug of is deze muziek nooit weg geweest van de dansvloer?
In de documentaire ‘Het geheim van Disco’ gaat Leo Blokhuis op zoek naar de oorsprong en het geheim van disco. Hij onderzoekt samen met kopstukken van het eerste uur wat de ingrediënten zijn van de muziek die wij in de jaren zeventig ‘disco’ zijn gaan noemen. Is het eigenlijk wel een muziekstijl? Is disco niet meer een beweging? Wat heeft de muziek met homo-emancipatie te maken? Werd met disco voor het eerst de dj de grote held van de dansvloer? En wat is de invloed van disco geweest op de muziekstijlen die daarna kwamen?
Ook al ben je geen fan van disco muziek, deze extra lange documentaire (bijna 2 uur!) is gewoon een must watch! Leo is niet alleen een leuke presentator, die als geen ander weet zijn enthousiaste voor muziek over te brengen, maar het is ook duidelijk te zien dat hij zelf grotendeels het research heeft gedaan voor deze documentaire. Inhoudelijk is deze docu ijzersterk en verveelt dan ook geen moment. Het is te hopen dat hij vaker de kans gaat krijgen om dit soort documentaires te maken, want dit smaakt zeker naar meer!

[sc name=Uitzendingemistcredits programma=”NTR Docs” externelink=”http://programma.ntr.nl/4259/ntr-docs” dag=”09″ maand=”11″ internelink=”www.documentairenet.nl” ]

[divider/]
[adsenseresponsive][tab:Docu]