Lee Towers: The Voice of Rotterdam

Documentaire over de Rotterdamse zanger Lee Towers. De als Leen Huizer geboren entertainer groeit op in een streng christelijk milieu en lijkt voorbestemd om zijn werkende leven te slijten in de havens van Rotterdam. Maar dan ontdekt presentator Willem Duijn de ‘zingende kraandrijver’ en al snel bereikt Lee de top: Hij ‘haalt Las Vegas naar Holland’ en met zijn gala’s in de Ahoy viert hij triomfen. Towers vertelt openhartig over deze successen, maar ook over de tragedies die zijn leven tekenen.
Lee Towers. De zingende kraanmachinist. The Voice of Rotterdam. De man met de diepe stem, bril, gouden microfoon en de elleboogbeweging. Zijn concerten in Ahoy waren nooit zomaar optredens, maar Gala’s of the Year, in Vegasstijl. Compleet met groot orkest, showtrap en showballet. In de jaren 80 waren zulke extravagante shows ongekend in het nuchtere Nederland.
Maar weinigen kennen de man achter de glamoureuze buitenkant: Leen Huijzer uit Bolnes. Een liefhebbende vader, een rustige en hardwerkende man die graag moppen vertelt. Regisseur Hans Heijnen volgt de zanger rondom het concert dat hij in 2011 in Ahoy gaf, na een afwezigheid van elf jaar. De repetities van het spektakel en de emoties staan in groot contrast met de rust thuis, bij zijn vrouw Laura. Ook zien we Towers bij zijn talloze optredens in het land. Van haringparty tot piratenfestival. En dat hij, als hij naast de emmers Remia-saus in de keuken van een café staat te wachten tot hij op moet, oprecht zegt: ‘Ik hou van mijn vak, eigenlijk.’

[adsenseresponsive][tab:Docu]
Get Adobe Flash

[toggle title=”Heeft u problemen met het afspelen van de video, kijk dan eerst hier.”]