Rating: 4.2/5 (19 votes cast)

Kroonjuwelen – Hard times, Good times, Better times

Kroonjuwelen – Hard Times, Good Times, Better Times is een documentaire over het ontstaan van graffiti in Amsterdam. De film is een initiatief van STUNNEDFILM, een collectief van ontwerpers, multimediavormgevers en filmmakers. Aanleiding voor de film was de graffitireünie ‘MOKUM MASTERS’ in april 2004 in Amsterdam. Een reünie waar de pionieers van graffitischrijvend Amsterdam zich verzamelden om hun kunstje nog een keer te vertonen.

STUNNEDFILM is de diverse schrijvers gaan volgen en interviewen, met als resultaat een documentaire waarbij de geschiedenis van deze subcultuur in beeld wordt gebracht. Het verhaal vertelt de belevenissen van Amsterdamse graffitischrijvers en kunstenaars. Vanaf de eerste beginselen vanuit de punkperiode tot de apotheose op de Amsterdamse metro naar de wereld van hedendaagse vormgeving en kunst.

De geschiedenis vangt aan in de punk- en kraaktijd eind jaren ’70 begin ’80. Een tijdperk dat belicht zal worden door sjabloonkunstenaar Hugo Kaagman en dichteres/schrijfster Diana Ozon. HIGH vertelt over het pionieren en de hoogtijdagen van graffiti in Amsterdam. Grafisch vormgever Niels ‘SHOE’ Meulman, ontwerper van o.a. het Talpa logo, laat zijn kantoor zien en de buurt waar het voor hem allemaal is begonnen. ZAP duikt de metrotunnels van Amsterdam in op zoek naar historie. Het zijn maar een paar voorbeelden van personages die ooit pionierden op graffitigebied en de scene gemaakt hebben tot wat deze nu is. In tegenstelling tot de hedendaagse generatie waren dit de jongens (en enkele meisjes) die alles zelf hebben moeten uitvinden en ontdekken.

De documentaire is ook op dvd verkrijgbaar inclusief vele extra’s. Inclusief een hardcover linnen omslag met boek(48 pagina’s) vol uniek fotomateriaal. Meer informatie hierover op de website.

[tab:Docu]
[tab:Mirror 1] [tab:Trailer]