Het fluisteren van Eric Vloeimans

Eric Vloeimans gooit alle clichés van de jazzmuzikant overboord. Geen zwarte, maar kleurrijke kleding in opzichtige combinaties. Geen drugs, maar yoga. Niet duister en moeilijk, maar uitbundig en vrolijk. Ooit begonnen in de jazz en geïmproviseerde muziek, voelt een van Europa’s beste trompettisten zich inmiddels in veel verschillende stijlen thuis, waaronder pop en klassiek. Vloeimans geniet internationale bekendheid met zijn bijzondere eigen klank: als geen ander kan hij fluisteren op zijn trompet. ”Mijn muziek is voor miljoenen, ik heb ze alleen nog niet allemaal bereikt.”
In de documentaire Het fluisteren van Eric Vloeimans ziet de kijker hem voor en achter de schermen van vele repetities en optredens. In Het concertgebouw speelt hij – begeleid door het Metropole Orkest – een sensueel duet met de sopraan Claron McFadden. Op het Oerol Festival gaat hij los tijdens een concert met Kyteman. En met pianist Florian Weber valt de meer melancholische kant van zijn persoonlijkheid te horen. “Optreden is een kick, het is het mooiste wat er is, het is een staat van ‘zijn’ waarin je alles vergeet.”
Naast zijn muzikale leven belicht de film ook een kant van Vloeimans’ karakter waar hij niet graag over spreekt; een kant die het publiek nauwelijks kent. Eric Vloeimans is in het dagelijks bestaan – zonder trompet –onhandig. Achter het masker van zijn kleurrijke kleding schuilt nog altijd het verlegen jongetje, dat zelfs op het conservatorium dacht dat hij het nooit zou kunnen: trompet spelen.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

[toggle title=”Heeft u problemen met het afspelen van de video, kijk dan eerst hier.”]