Onze waardering
Uw waardering
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)


Garage 2.0

Grappige, schurend en ontroerend portret van familiebedrijf Kooijman Autogroep. Hoe houdt het Nederlandse autobedrijfje het hoofd boven water tijdens de recessie? Zeker voor wie bekend is met werken in een kantooromgeving, zijn veel scènes in deze documentaire herkenbaar en op een schurende manier grappig.

Als kijker mag je al snel aanschuiven bij een beoordelingsgesprek tussen baas Gert en een werknemer. “Qua expressie zit er weinig gezelligheid in je gezicht, totdat je een bar tegenkomt,” krijgt de automonteur te horen. En “weinig gezelligheid” is niet de bedoeling; “beleving” blijkt het toverwoord. De merkstrategie van Nespresso is Kooijmans grote voorbeeld.

Ondertussen registreert de camera hoe de persoonlijke levens van een aantal medewerkers zich voltrekken. Fotografisch gefilmde beelden, dialogen die gemaakt lijken voor het theater en slechts een enkele voice-over vertellen wat zich buiten de wereld van targets, beleving en klanttevredenheid afspeelt. Het roept de vraag op hoe “werk” wordt gezien in deze branche, of misschien wel in heel Nederland.

Deze documentaire van 2Doc werd oorspronkelijk uitgezonden op 25-01-2016. Meer Documentaires van 2Doc kunt u hier vinden..


[tab:Docu] [tab:Trailer]

A funny, abrasive and moving portrait of the Kooijman car dealership as the company struggles to survive in harsh times.

[tab:END]

Meld een probleem met deze documentaire

Geplaatst door Jacques on 10 februari 2016
  • Henk Timmer

    zou dit bedrijf niet beter af zijn met een meer zekere leider ? deze baas leidt met wetjes weetjes en methodes en weet de eigenschappen van zijn medewerkers niet te benutten de medewerkers zijn bezig hun positie veilig te stellen tot ontplooiing komt niemand. Die verkoper is er gewoon zat van maar heeft super kwaliteiten. De opleider/cursusgever is vlotte verkoper die niet weet waar hij het over heeft. een z.g.n. zeemeeuw manager. Kooijman : de baas moet maar in de raad van bestuur gaan zitten daar richt ie minder schade aan .

  • Henk Timmer

    zou dit bedrijf niet beter af zijn met een meer zekere leider ? deze baas leidt met wetjes weetjes en methodes en weet de eigenschappen van zijn medewerkers niet te benutten de medewerkers zijn bezig hun positie veilig te stellen tot ontplooiing komt niemand. Die verkoper is er gewoon zat van maar heeft super kwaliteiten. De opleider/cursusgever is vlotte verkoper die niet weet waar hij het over heeft. een z.g.n. zeemeeuw manager. Kooijman : de baas moet maar in de raad van bestuur gaan zitten daar richt ie minder schade aan .