Rating: 4.5/5 (8 votes cast)

Die 5 dagen in mei 1. Daar komen de buren

De NTR zendt in aanloop naar de herdenkingen rond de Tweede Wereldoorlog de 5-delige documentaireserie Die 5 Dagen in Mei uit, over de strijd tegen de Duitse inval in Nederland in mei 1940.

Aan de feitelijke gevechtshandelingen die toen in ons land plaatsvonden, is altijd relatief weinig aandacht besteed, en als er al aandacht aan besteed word is het vaak alleen maar negatief, iets wat mij persoonlijk al jaren stoort. Wellicht komt het ook door ons collectieve minderwaardigheidsgevoel als het om onze militaire geschiedenis gaat. Velen zien in de korte strijd tegen de Duitsers het bewijs voor het slechte presteren van onze strijdkrachten. Ik kon mijn blijdschap echter niet op toen ik over deze serie las, eindelijk een documentaire serie waarvoor is echt onderzoek is gedaan en die niet het uitgekauwde zelfde verhaal weer brengt.

Maar wat was de situatie? In de jaren dertig voerden de grote westerse mogendheden allemaal een appeasement-politiek tegenover Hitler. De bewapening was in alle West-Europese landen achtergebleven, en de ruimte voor een eigen Nederlands beleid was gering. Nederland wilde neutraal blijven tegen iedere mogelijke vijand – zoals ook tijdens de Eerste Wereldoorlog het geval was geweest. Mede op basis van dit inzicht, maar ook door de bezuinigingen als gevolg van de crisis in de jaren dertig, verkeerde ons leger in een deplorabele staat.

Evengoed is er op vele plaatsen dapper gevochten door Nederlandse soldaten. De Duitse opmars verliep dan ook minder probleemloos dan men zich van die kant had voorgesteld. Het bombardement op Rotterdam tenslotte, en de angst bij het Nederlandse opperbevel dat ook andere steden gebombardeerd zouden worden, gaven de doorslag. Nederland capituleerde. Het is overigens de vraag of langer verzet die uitkomst zou hebben veranderd. Waarschijnlijk waren we dan, misschien na een of twee dagen extra, toch onder de voet gelopen, met als prijs een groter aantal doden en gewonden.

Toch was het vreemd en voelde het als een omissie dat aan die vijf dagen strijd niet meer aandacht is besteed. Nu, na meer dan 70 jaar, was er nog de kans dit goed te maken en verslag te doen van die dagen – gedeeltelijk zelfs nog via ooggetuigenverslagen van soldaten en burgers die zich voor die strijd hebben ingezet. Want op veel plaatsen is stevig gevochten en overal in ons land is verzet geboden. Dat de overmacht te groot was doet daar niets aan af. Uit de programma’s die zo ontstaan zijn, krijgen we een gedetailleerd beeld van wat er gebeurd is, en hoe de invasie door de mensen van toen werd ervaren, feitelijk en emotioneel.

Na het zien van de eerste aflevering ben ik toch weer wat teleurgesteld hierover, de eerste aflevering is niet meer dan een aantal interviews achter elkaar geplakt. Inhoudelijk misschien wel goede interviews, maar dit principe kennen we nou wel. Het wordt tijd dat ze het medium film eens echt gaan gebruiken!

[tab:Docu]

Get Microsoft Silverlight

[tab:Youtube versie Omroep Flevoland]