How Detroit became America's Warzone

Afgelopen week werd de faillissementsaanvraag van Detroit goedgekeurd. Het is daarmee de grootste Amerikaanse gemeente ooit die bankroet is gegaan. In de hoogtijdagen van de jaren vijftig was Detroit met 1,8 miljoen inwoners de vierde grootste stad van Amerika. Motor City of Motown zoals Detroit ook bekend stond was het middelpunt van de bloeiende Amerikaanse auto-industrie.
Met het in verval raken van de Amerikaanse auto-industrie werd Detroit hard getroffen, banen verdwenen en de gehele middenklasse trok weg. Tegenwoordig zijn er van de 1,8 miljoen inwoners nog maar zo’n 700.000 inwoners over. En de afgelopen 10 jaar ging werd het alleen maar erger, tussen 2006 en 2008 werden nog eens vier General Motors (GM) fabrieken gesloten wat er in geresulteerd heeft dat er nog eens tienduizenden inwoners werkloos werden en er nu in totaal meer dan 15.000 mensen dakloos zijn!
In deze documentaire wordt gekeken hoe het kan dat Detroit, waar werkeloosheid, armoede, gangs en drugs maar een enkele van de vele problemen zijn, tegenwoordig meer op een oorlogszone lijkt dan op een normale Amerikaanse (westerse) stad.

[divider/]
[adsenseresponsive][tab:Docu]
httpvh://www.youtube.com/watch?v=CrUFZrWQRhE
[tab:How the American dream went wrong in Detroit]

Detroit – Ain’t too proud to beg: What happened to the previously booming industrial city of Detroit, and can it be saved? Motown legend Martha Reeves believes there’s hope for Detroit. ‘The Motown mood is a good time and a party. There’s sunshine in the music’ she says. Yet driving through the city a different story is told – derelict buildings, deserted streets and abandoned factories. ‘That’s something you feel in your stomach every day’.
At the centre of it all is the iconic General Motors empire. ‘There were 17000 people when it started’ says a former employee ‘it’s gone down to 16000.’ Thousands like him grieve for the company as for a loved one. The company’s lack of innovation may be to blame. “When there was a situation where you could do something that was hard or do the minimum amount, they always took the latter path’ says former GM executive, Robert Kleinbaum. With more competitive, greener products in the pipeline, GM still believes in its future. ‘We are two, three years ahead. We can build very compelling vehicles’. But under the surface plans to file for bankruptcy are being put in motion. ‘Detroit has always been the industrial base. We can’t just give it all away’ says long-time resident DJ Dick. It seems that the days of the classic Pontiac are truly over.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=lEXLPpr2Rwg
[tab:END]

[divider/]