Close Up: 100 Films and a Funeral

De Close Up documentaire ‘100 Films and a Funeral’ laat de (weder)opkomst zien van de Europese filmstudio ‘PolyGram Filmed Entertainment’ wat een waar succesverhaal is. De studio bindt in de jaren negentig de strijd aan met Hollywood met behulp van een nieuw fenomeen: art house films die meteen scoren met kaskrakers als Four Weddings and a Funeral.
In 1991 ontstaat PolyGram Filmed Entertainment als tak van Philips en platenlabel PolyGram. Nog geen vijf jaar later maakt de filmstudio furore in Cannes, op het Sundance Festival en bij de Oscars met films als Dead Man Walking, The Usual Suspects, Elizabeth, Trainspotting en Priscilla, Queen of the Desert. In totaal maakt en distribueert de studio in zijn bijna tienjarige bestaan meer dan honderd speelfilms, waarvan er maar liefst veertien een Oscar winnen. Maar op het moment dat Michael Kuhn en zijn team alle records lijken te gaan breken met Notting Hill, wordt PFE eind jaren negentig van de aardbodem weggevaagd door een business deal tussen een Nederlandse zakenman (Cor Boonstra) en een ambitieuze Canadese miljonair.
In ‘100 Films and a Funeral’ komen vele insiders uit de filmindustrie aan het woord, onder wie regisseur Michael Apted, actrice Jodie Foster, scriptwriter Richard Curtis (Four Weddings and a Funeral, Notting Hill, Love Actually), regisseur Sir Alan Parker (Midnight Express), evenals degenen die direct betrokken waren bij het succes van PFE zoals Michael Kuhn en zijn collega’s. Daarnaast omvat de documentaire talloze fragmenten uit de vele films van PolyGram Filmed Entertainment.
AVRO’s documentaire rubriek over architectuur, film, schilderkunst, fotografie, beeldhouwkunst, design en mode. Deze documentaire van Close Up werd oorspronkelijk uitgezonden op 02-07-2013. Meer Documentaires van Close Up kunt u hier vinden.

[adsenseresponsive][tab:Docu]
Get Adobe Flash

Geen trailer beschikbaar