Andere Tijden Sport: De Teruggevonden Elfstedentocht

Wat gebeurde er in 1997 nog meer op de bevroren Friese wateren, naast de overwinning van Henk Angenent? Archivaris Leander Noordeloos kwam drie jaar geleden een verhuisdoos met oude filmbanden tegen die op het punt stonden om weggegooid te worden. Bij nadere inspectie bleek het uniek filmmateriaal van de Elfstedentocht van 1997 dat na allerlei problemen nooit tot een uitzending had geleid.
In totaal bleek er zo’n 6 uur film bewaard te zijn gebleven. Op 3 januari 1997 stuurde de VPRO een club vaderlandse top documentairemakers naar Friesland om de Elfstedentocht, in al zijn facetten, vast te leggen. Hieronder waren namen als Pieter Verhoeff, Paul Cohen, Heddy Honigmann, John Appel, Rob Smits, Hans Heijnen, Frans Bromet en Hank Onrust. Onder de cameramensen vinden we prijswinnaars als Maarten Kramer, Goert Giltaij en Erik Zuijderhoff. Cameraman Mark Homs kreeg zelfs een helikopter ter beschikking om luchtopnames te maken. En dan was “grootmeester” Cherry Duyns benoemd als eindredacteur/eindregisseur. Uit dat prachtmateriaal zou de ultieme Elfstedentocht-documentaire voortvloeien. Wat kon een potentiële IDFA-winnende documentaire nog in de weg staan?
Cherry Duyn boog boog zich over het materiaal, maar kwam er niet uit. De NOS was gewoon te goed geweest, het materiaal was te willekeurig, en ook zou het veel te veel tijd gaan kosten om het in elkaar te zetten. En om nou een documentaire over de elfstedentocht uit te gaan zenden als het graan alweer op de velden staat te wuiven….. Ja, wellicht aan de vooravond van een volgende Elfstedentocht, beloofde de vpro-leiding!
En zo verdween, deels ook uit gêne voor de toch wel behoorlijke kapitaalvernietiging, een grootschalig documentaireproject in pizzadozen in de kelders van de VPRO. Om er zeventien jaar later bij toeval weer uit tevoorschijn te komen.
En dan blijkt, met de bril van deze tijd, dat het materiaal wel degelijk heel bijzonder is. Dat die oerdegelijke 16 mm Fuji-film van 1997 toch écht heel erg mooi kleurenmateriaal is. En dat je uit die films misschien geen avondvullend epos uit kan samenstellen, maar dat je wel degelijk in een half uur durende documentaire er van kon maken met een prachtig beeld van wat er op die nog altijd historische Elfstedentocht gebeurd is.
Deze documentaire van Andere Tijden Sport werd oorspronkelijk uitgezonden op 12-01-2014. Meer Documentaires van Andere Tijden Sport kunt u hier vinden.

[divider/]
[adsenseresponsive][tab:Docu]