Onze waardering
Uw waardering
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.0/5 (39 votes cast)


2Doc – Zwart als Roet – Our Colonial Hangover

Er zijn inmiddels meerdere documentaires in de maak over de Zwarte Pieten discussie. Sunny Bergman onderneemt in deze documentaire een persoonlijke zoektocht naar de vooroordelen ten opzichte van huidskleur. Is Zwarte Piet een beledigend stereotype waar we van af moeten of een onschuldige traditie waar we aan mogen vasthouden?

Een uiterst gevoelige kwestie die heeft geleid tot polarisatie van voor- en tegenstanders. Sunny gaat op zoek naar de achtergronden bij de hoogoplopende emoties en plaatst die in breder perspectief. Welke mechanismen gaan er achter de pietenkwestie schuil? Wat vertellen die over ons? En zijn we minder ‘kleurenblind’ dan we zelf denken?

Deze documentaire van 2Doc werd oorspronkelijk uitgezonden op 01-12-2014. Meer Documentaires van 2Doc kunt u hier vinden..


[tab:Docu] [tab:Versie2] [tab:Trailer]

[tab:END]

Meld een probleem met deze documentaire

Geplaatst door Documentairenet on 03 december 2014
  • Jan

    Zo Sunny heeft haar subsidie voor haar volgende projectje weer veiliggesteld middels dit onvervalste staaltje ideologische kunst. Ze mag desalniettemin nog niet de veters van Eisenstein toucheren.

  • Rob

    Deze docu gaat 5 minuten over zwarte piet. Voor de rest over haar privé leven en haar jeugd.
    En over racisme en vooroordelen. De docu brengt niks nieuws en nauwelijks feiten.
    En zoals ik al zei: vrijwel niks over zwarte piet. Afrader, want: zonde van je tijd !

  • jan2

    Ik heb hem op tv bekeken,
    Geen docu, maar een scripted one-man-soap over de reactie op het pietenfenomeen.
    Slap staaltje televisie.

  • Linda

    de documentaire gaat over stereotypering en is de moeite waard om te kijken. Ik vond ‘m zelfs interessanter worden naarmate ik langer keek. Dat de maakster het lef toont om zichzelf kwetsbaar op te stellen door haar eigen vooroordelen niet buiten beschouwing te laten, vind ik een waardevolle toevoeging op de documentaire. Het laat zien dat ze oprecht een onderzoekende houding aanneemt en spoort hiermee de kijker aan ook een open blik te hebben. Dit geld in ieder geval voor mij.

  • Ro

    Hoi Sunny, hier bij ons was piet gewoon zwart, zwarter dan zwart met rode lippen en gouden oorbellen. Oh, zo zal hij hier altijd blijven. Doei Sunny.

  • Dirk

    Geweldige documentaire. Met mensen denken die dat het alleen over Sunny gaat en de achterliggende boodschap niet snappen, heb ik alleen maar medelijden.

  • Joeri

    Dit mag helemaal geen documentaire worden genoemd, dit is de puurste vorm van het propaganderen van je eigen visie en zelfs het niet schromen om “bewijs” naar de hand te zetten. Zowel het fietsen experiment en het park in Londen zijn totaal niet representatief voor de realiteit (daarnaast heeft het niets met racisme te maken) en laten duidelijk zien dat er slim wordt geknipt en geplakt. De boodschap mag misschien goed bedoeld zijn, echter moet je (mits je het kracht wilt bijzetten) objectief blijven. Dit is absoluut niet het geval en stoort mij enorm dat mensen als Sunny Bergman zodoende de maatschappij nog verder ontwrichten, enkel om hun eigen naam te vestigen door mee te liften op een jammere (en vooral onterechte) hype.

  • klaas

    niet gelijk iets roepen maar eerlijk naar jezelf eerst nadenken wat je er van vind en waarom.
    sinterklaas is een na product van de coloniale tijden . de negers uit africa , de kruiden uit indie , dit is hoe het is . dit is ook hoe nederland groot geworden is . is het een kinderfeest ? je kind voor de gek houden en liegen ? maakt als blanke een voorkeur hebben voor blanken je racist?
    tot nu toe zie ik het enige probleem : liegen tegen kinderen …. slavernij of commerciele mensen handel is nu wettenlijk illigaal . het vieren van geschiedenis daarintegen moet vallen onder de vrijheid van mening . of dit nu gaat om sinterklaas , afschaffen van slavernij , veteranendag , dodenherdenking , met kerst naar de kerk gaan , het suikerfeest , protest bijeenkomsten van krakers of neo-naties . uitkomen voor je voorkeur , neem als voorbeeld gay-parade , moeten we dit nu gaan verbieden omdat in het geloof staat dat god homohater is?

    er is een grens tussen ergens niet mee eens zijn en het opleggen van jouw mening aan anderen en roepen omdat ze slechte mensen zijn … veel meer word bereikt door je fatsoen te houden en in dialoog en door mensen met een boodschap als persoon te leren zien , je eerder begrepen wordt dan negatieve emoties te blijven versterken …

    vlees is moord , we weten het allemaal , maar in de supermarkt kun je je bijna niet voorstellen dat wat in het bakje ligt , niet zo lang geleden in een loods stond met duizenden andere van zijn soort , en dat behalve het opgekweekt worden en in stukken gehakt te worden , deze dieren geen waarden hebben in onze mensenlijke maatschappij…

  • Raoul

    Voor mij is de documentaire een echte “eye opener” geworden. Het heeft me echt een spiegel voorgehouden, mij laten nadenken over hoe ik de dingen zie en of het wel juist is, en wanneer je eerlijk bent tegenover jezelf het een verrassende inzicht geeft. Traditie is leuk, maar leuk voor iedereen? Is traditie een argument om werkelijk zaken binnen een traditie niet aan te moeten passen wanneer we beseffen dat sommige elementen binnen deze traditie wel discriminerend kunnen zijn voor anderen. ik realiseerde mij, omdat ik met dit feest ben opgegroeid en niet donker ben, ik de hele discussie afdeed als gezeur, maar door deze documentaire ben ik toch ernstig na gaan denken of ik het wel mag afdoen als gezeur. Mij persoonlijke conclusie is NEE, sterker nog, ik sta achter deze mensen die graag zwarte piet uit deze traditie willen halen, simpel en alleen dat het beledigend is en ik wil niemand beledigen .Ik zie mijzelf niet als iemand die onderscheid maakt tussen mensen, niet op sexuele geaardheid , religie of afkomst en toch besef ik nu dat het die hele kleine dingetjes zijn,waardoor ik onbewust toch onderscheid maak.
    Daarom is de documentaire zo geweldig, omdat achter de gehele discussie je geconfronteerd wordt met je ware oer ideeen over anderen en je wereldbeeld. Je moet er voor openstaan en bij je zelf te rade gaan en accepteren dat sommige zaken ook werkelijk niet meer kunnen.