Zembla: Allemaal Agent

Als er op websites als GeenStijl een bericht wordt geplaatst over een laffe roofoverval of zinloos geweld zijn wij burgers er als de kippen bij om de daders op te sporen en publiekelijk aan de (moderne internet) schandpaal te nagelen. Maar ook de politie zelf betrekt op grote schaal burgers bij opsporing en veiligheid. Zembla onderzoekt waarom mensen zo graag politieagent willen spelen, en wat zijn de gevaren van deze steeds groter wordende vorm van burgerparticipatie.
Bijna anderhalf miljoen doen mee aan Burgernet. En in meer dan 200 wijken en buurten zijn burgerwachten de ogen en oren van de politie. ‘s Avonds patrouilleren ze door de straten, verdachte situaties worden doorgegeven aan de wijkagent. Veiligheid is een zaak van ons allemaal, zegt het kabinet, en de burger mag best een handje helpen. Maar steeds vaker nemen burgers zelf het initiatief. Ondernemers beginnen op Facebook hun eigen Opsporing Verzocht. Op het internet wordt jacht gemaakt op dierenbeulen. En pedojagers trappen de deur in bij vermeende kindermisbruikers.
Albert Meijer, hoofddocent publiek management verbonden aan de Universiteit Utrecht, doet onderzoek naar de rol van sociale media bij de politie. ‘Je ziet dat de politie steeds vaker de sociale media gebruiken om de burger te betrekken bij de veiligheid. Het is snel en goedkoop en je kan op een makkelijke manier veel mensen bereiken.’
Ook laat Zembla zien hoe in Nijmegen een twitterbericht van de dierenpolitie over een dode hond uitloopt op een bijna-lynchpartij. Volgens publicist en privacy expert Bart de Koning is het ook wachten tot de eerste doden vallen als we niet uitkijken.

[sc name=npocredits2 programma=”Zembla” externelink=”href=”http://zembla.vara.nl/Voorpagina.1974.0.html” dag=”06″ maand=”03″ jaar=”2014″ internelink=”https://documentairenet.nl/omroep/zembla/” ]

[divider/]
[adsenseresponsive][tab:Docu]
[sc name=Uitzendinggemist id=”VARA_101342105″ ]
[tab:Trailer]
      
Geen trailer beschikbaar
      
[tab:END]
[divider/]