Print the Legend Trailer 2014

Afgelopen week werd bekent dat Netflix de rechten heeft bemachtigt van de award winnende documentaire Print the Legend van Luis Lopez en Clay Tweel. De documentaire Print the Legend won de Special Jury Recognition Award op het SXSW Film Festival 2014. De documentaire, die later dit jaar ook in Nederland te zien zal zijn, neemt een kijkje achter de schermen van Amerikaanse 3D printing bedrijven die vechten voor dominantie in het razendsnel ontwikkelende terrein van 3D printen.

Momenteel is de markt voor 3D-printing nog redelijk klein, maar de knappe koppen zijn het er over eens dat deze printer de toekomst is. Zo’n beetje alles is straks printbaar met de 3D-printer. Het wordt zelfs de nieuwe industriële revolutie genoemd. Inmiddels zijn de eerste 3D-printers ook in Nederland te koop. De ontwikkeling van de 3D-printer is een interessant proces, zeker nu de concurrentie is losgebarsten. Dat vonden ook de makers van Print the Legend, Luis Lopez en Clay Tweel, die ook de documentaires’The King of Kongs’, ‘Freakonomics’ produceerde.

De documentaire geeft een meeslepende kijk in een technologie die de spelregels verandert en voor het breekpunt van een fantasiewereld kan zorgen: van een aantal geobsedeerde visionairs naar een must have technologie voor elk huishouden. “Het komt zelden voor dat een film geschiedenis dat nog in de maak is vastlegt en dit is precies wat Luis Lopez en Clay Tweel op bekwame wijze gedaan hebben, door de vervoering en het verraad in beeld te brengen die jonge ondernemers ervaren in de baanbrekende technologie van 3D printen,” aldus Lisa Nishimura van Netflix.

Ook de makers van Printing the Legend zijn – hoe kan het ook anders – in hun nopjes met de verkoop van de rechten. “Vanaf de dag dat we wisten dat de wereld van 3D printing onze focus zou zijn, dachten we ‘zou het niet fantastisch zijn om onze wereldpremière op SXSW te hebben en dan aan Netflix te verkopen’”, aldus Luis Lopez, Clay Tweel en producent Steven Klein. “In première gaan voor het meest tech-minded en ondernemende festivalpubliek ter wereld en daarna samenwerken met het documentaire distributieteam van Netflix – dat briljant op het snijvlak van de distributie werkt – is echt een droom die uitkomt.”