Documentaire Trailer: Fed Up 2014


In de documentaire Fed Up van Regisseuse Stephanie Soechtig en tv-journalist Katie Couric trekken de filmmakers hard van leer tegen de Amerikaanse voedselindustrie. Samen met Dr. David Kessler, een voormalig commisaris van de FDA (Food and Drug Administration), proberen ze de perceptie over suiker en voedingsmiddelen bij te sturen, en hier in gaan ze ver. De documentaire wordt inmiddels al qua boodschap en impact vergeleken met A Incovenenient Truth van Al Gore.

In de documentaire wordt gekeken naar het wereldwijde probleem van stijgende obesitas en obesitas gerelateerde ziekten. De documentaire tracht decennia van desinformatie over voedingsmiddelen, industrie gesponsorde diëten en lichaamsbeweging, goede en slechte calorieën en veel meer recht te zetten. Een standpunt dat steeds meer aanhang krijgt binnen de wetenschap is dat in de strijd tegen obesitas vet niet de eerste vijand is, maar wel suiker, aldus de wetenschappelijk adviseur van de documentaire Robert Lustig.

De documentaire claimt, iets wat niemand zal verbazen, dat de fastfood-ketens en de makers van verwerkte voedingsmaaltijden meer suiker hebben toegevoegd aan “vetarm” voedsel om ze beter verteerbaar te maken. De toename van suiker is niet alleen een probleem voor lage-inkomensgroepen, die vaak worden geassocieerd met voedingsgerelateerde gezondheidsproblemen, maar voor alle niveaus van de samenleving zeggen de filmmakers.

“The movie that will change the way people think about eating.”
USA Today

Dat er een probleem is staat wel vast gezien het resultaat van een studie die aantoonde dat de huidige generatie Amerikaanse kinderen minder lang zullen leven dan hun ouders. Maar terwijl de strijd tegen obesitas wordt verdedigd door de Amerikaanse first lady Michelle Obama zijn de inspanningen om de suikerindustrie in bedwang te houden grotendeels mislukt.

In de documentaire wordt tevens gesproken over het feit dat dit probleem niet alleen ligt bij de voedselindustrie, maar ook bij de farmaceutische industrie. “De farmaceutische industrie spreekt liever over genezen dan voorkomen. De voedingsindustrie maakt een ziekte en de farmaceutische industrie behandelt het” zegt Robert Lustig.

Of de documentaire Fed Up net zo’n invloed gaat hebben als A Incovenenient Truth weten we pas over enkele jaren, maar in Amerika is de documentaire in elk geval een ware hype. De documentaire die deze maand in première ging werd massaal bezocht. Of de documentaire ook naar Nederland komt is nog niet bekend.

“Most people only think they’re healthy eaters, they believe that the reduced fat Oreos are a vast step in the right direction, even if they contain the exact same amount of sugar as regular Oreos. They think that diet sodas are utterly benign. They genuinely believe that they can walk enough steps in the day to burn off the calories in a Taco Bell combo meal. For those people, “Fed Up” could be an eye-opener.”
Daniel Fienberg, HITFIX


  • Eric

    Blijkbaar heeft America zulke films nodig, soms is er een klik tussen amerikanen en een bepaalde film…daar draait het om…Hopelijk komt de boodschap nu eens een keer over